Jasz Duet dengan Sahabat Lulusan Al-Azhar Mesir di Lagu ‘Aku Perlukanmu’

IslamicTunes.net – Mengamati karakter vokal para penyanyi di Malaysia, mayoritas mereka konsisten menganut teknik vokal klasik yang diterapkan pada berbagai genre musik. Meskipun seperti itu, orang ramai menyebutnya karakter vokal Melayu, sebagai salah satu kekayaan musik dunia.

Begitu juga pada karya lagu religi, Jasz baru saja merilis lagu Aku Perlukanmu pada hari Kamis tanggal 16 Januari 2020 di Streaming Hub IslamicTunes. Pada lagu ini Jasz featuring dengan Wan Najib.

Makna dan Pesanan Lagu ‘Aku Perlukanmu’

Saat kami wawancarai melalui akun Whatsapp-nya, Selasa (28/1/2020) Jasz mengatakan, “Lagu tersebut berkisarkan tentang bagaimana manusia sememangnya terlalu mengharapkan kasih daripada Yang Maha Esa, kerana semua yang ada di dunia ini adalah kepunyaan Yang Maha Esa, kita sungguh kerdil di sisi-Nya. Pesanan saya, agar manusia tidak boleh lalai daripada mengingati Yang Maha Esa, kerana Dialah yang berkuasa di alam semesta.”

“Saya sendiri yang menulis lagu ini, kerana lagu ini juga ada kaitannya dengan kisah hidup saya sendiri. Lagu ini saya bikin di waktu subuh, sehingga menitis airmata. Konsep musiknya pop, kerana dengan muzik segar begini mudah untuk anak-anak muda zaman sekarang untuk menikmatinya, diaransemen oleh Mahathir, seorang oku buta, dan rakaman dibuat di studio musik miliknya, Studio Project Acoustic di Johor Bahru,” kata Jasz.

Jasz juga mengatakan, “Dalam kehidupan, kalau kita tidak berpegang pada Alquran dan alsunnah, maka hanyutlah kita dalam dunia yang penuh tipu daya ini. Banyak yang melalaikan. Sebab itu, pentingnya cinta pada Yang Maha Esa, agar kita terselamat dari azabnya.”

Tentang Duet Jasz dengan Wan Najib

Tentang berduetnya dengan Wan Najib pada lagu ini, Jasz  mengatakan, “Pada awalnya saya ingin menyanyikan sendiri lagu ini, namun terlintas di pikiran untuk berduet bersama sahabat saya, Wan Najib, yang juga merupakan seorang penyanyi lagu-lagu religi. Saya memilih Wan Najib untuk berduet kerana saya ingin juga memperkenalkan beliau pada dunia seni suara Malaysia, dan beliau juga sungguh meminati lagu-lagu religi ini, beliau merupakan seorang pelajar daripada lulusan Universitas Al Azhar – Mesir.”

Eksistensi Jasz di Jalur Lagu Religi

Jasz berasal dari daerah Mersing – Johor. Memulai karir musik pada tahun 2004, bersama kumpulan nasyid Dmen’C. Selama menekuninya, telah merilis lagu Ampunkanlah (covering Iman Heart), Wardatul Hamro (covering – Khalil Ar Rahman), Keampunan Darimu (karya sendiri), dan lainnya.

“Saya memilih membuat karya lagu religi kerana bermula dalam dunia muzik adalah dari kumpulan nasyid. Jiwaku begitu damai dengan lagu-lagu religi. Saya masih lagi seorang penyanyi lagu-lagu berkonsep universal, tapi dalam hati lagu religi lebih bermakna. Saya juga masih lagi menghasilkan karya-karya baru,” kata Jasz.

Lagu ‘Aku Perlukanmu’ dari Jasz feat. Wan Najib ada di link berikut;

https://www.streaminghub.islamictunes.net/track/1503/

Previous

Next

Submit a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *